Leerwens:
Na een lange dag heb je s'avonds wel eens vermoeide voeten. Wat zou je hieraan kunnen doen?
actieplan:
Voeten massage is het bewerken van de plekken op de voet. Bepaalde punten op de voet staan in verbinding met lichaamsdelen, organen, zenuwen en klieren.
Ik wil graag weten hoe deze punten verdeeld zijn in de voet.
Hoe kan ik deze punten masseren zodat ik een ontspannen gevoel kan krijgen.
Verschillende manieren van masseren vind ik al snel terug op internet.
Het lijkt me leuk om zelf lavendel olie te maken. Ik heb op internet vernomen dat er een simpele wijze is om koude lavendel olie te maken. Dit zou ik veilig met de kinderen kunnen maken.
Ook het blotenvoetenpad lopen in een warmere maand, is erg leuk om te doen.
Vorig jaar voelde mijn voeten s'avonds heerlijk aan na deze wandeling. Op het moment deed het soms pijn als er stenen waren. Ook het ijskoude water (dat naar rotte eieren rook!) was niet helemaal mijn favoriete activitiet. Ik kreeg af en toe een kramp, zo koud vonden mijn voeten het.
Maar het gevoel dat ik naderhand had, was heerlijk. Dit voel je niet met schoenen aan.
Leerplandoel:
Mens en medemens: 4.4 Kinderen leven bewust met en genieten van hun lichaam.
Leerresultaat:
Het lichaam, met name de voeten hebben veel te verduren in deze tijd. Je moet er zuinig op zijn, ook voor later.
Ik wil kinderen laten ervaren dat op blote voeten lopen heel goed en gezond is. Ik wil hun de punten laten zien. Ik wil ze wat tips geven wat ze aan vermoeide voeten kunnen doen. In een wo les zal er wel gelachen worden in het begin, maar ik weet zeker dat sommige de voeten van hun mama s'avonds zullen masseren. En daar zullen ze me vast dankbaar voor zijn!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
je moet zo'n massage eens laten doen door iemand die daar in gespecialiseerd is. Heerlijk! Die mensen voelen aan jouw voeten waar je problemen hebt. Tegen mij zeiden ze dat ik veel hoofdpijn had en dat ze iets voelden aan mijn gal en inderdaag een tijdje later ben ik geopereerd voor galstenen.
BeantwoordenVerwijderenJe had misschien bij de tekening nog de belangrijkst drukpunten kunnen toevoegen. (hoofd, rug, ...)
Actiekeuze:in orde
BeantwoordenVerwijderenLeerwens: te algemeen. Tip: je richten op de WO-doelen die JIJ nog niet verworven hebt.
Gekozen leerplandoelen= te weinig
Kinderen laten genieten= een doel dat jij al bezit.
Leerresultaat: je vertelt vooral wat je al kon en wist. Je eigen leerproces mis ik hier.
Welke concrete tips wil je hen dan geven, welke doelen wil je rond massage bereiken, bij welke leeftijd van kinderen? Welke drukpunten ga je inzetten en hoe?
In welke roos , wil je werken? Jij als inhoudelijk expert=tweede roos of begeleider van leerprocessen=derde roos of de explorerende grondhouding inzetten= eerste roos.
Foto voetdrukpunten? Goed idee, maar wat leer jij hier uit? Kan je dit zo doorgeven aan je kinderen? Maak je zelf als leerkracht een tekening die ze kunnen gebruiken met enkele drukpunten voor die leeftijd van kinderen?
Tip: Elise, je acties zijn goed, maar je blijft aan de oppervlakte werken. Meer doordenken als leerkracht en eerst aangeven in welke roos je wilt werken. Dan geef je HEEL CONCREET je leerwensen aan. Zie werkstuk WO 1 BAlO.
Na het blotenvoetenpad gelopen te hebben, schrok ik van het heerlijk gevoel die ik in mijn voeten ervaarde. Normaal heb ik altijd vermoeide voeten s'avonds, maar na deze wandeling voelde dit zo anders aan.
BeantwoordenVerwijderenIk hoorde dat een voetmassage een soort gelijke ervaring gaf. Hoe werkt nu zo'n voetmassage?
Leerwens:
Hoe staan de drukpunten in de voet, in verhouding tot de lichaamsdelen, organen, zenuwen en klieren.
Leerplandoel:
- Mens en medemens: 4.4 Kinderen leven bewust met en genieten van hun lichaam.
- Mens en natuur: 7.14 Kinderen zien in dat leefgewoonten de gezondheid kunnen bevorderen en handelen er naar.
actie:
Ik heb een andere kaart gevonden die beter de drukpunten laat zien. Ik heb de afbeelding hierboven vervangen. Ze noemen dit zelf een voeten landkaart!
Ik heb deze kaart uitvergroot en uitgeprint. Hierdoor kan ik beter zien wat bij elkaar hoort.
Het is voor kinderen onmogelijk en nutteloos om zoveel drukpunten te leren, maar organen zoals: oog, oor, schouder, longen, nek, hart, maag en wervelkolom, zou ik graag met ze willen doornemen.
Ik zou het liefst zelf eerst bij iemand willen gaan die mij eens een voetenmassage zou kunnen geven, en hem van alles willen vragen omtrent deze manier van ontspannen.
Hoe lang moet je je voeten masseren wil je een optimaal resultaat krijgen?
Hoe kan ik masseren? Welke drukpunten moet ik extra stimuleren? Kan ik iets fouts doen? Welke produkten kan ik gebruiken?
Op dit moment zit ik nog in de eerste roos. De kinderen zouden mij te veel vragen kunnen stellen die ik niet zou kunnen beantwoorden.
Eerst zelf de massage ervaren,( op internet kan ik van alles vinden, maar ik denk dat het beter is om dit zelf te ervaren door iemand die ervoor geleerd heeft).
Dan zou ik de drukpunten aan de leerlingen laten zien.
Ik zou altijd aan die persoon kunnen vragen of deze eens in de klas zou kunnen komen, zodat de leerlingen allerlei vragen beantoord krijgen.
Op zo'n manier groei ik langzaam naar de tweede en derde roos.
Beste Elise,
BeantwoordenVerwijderenIk ben Massagetherapeut en tevens docent Massagetherapie. Misschien kan ik jou en jouw leerlingen op weg helpen? Meer gegevens kun je over mij vinden op www.excellenttouch.nl