Van kinds af aan ben ik altijd erg onder de indruk geweest van natuurrampen. Orkanen, overstromingen, aardbevingen, vulkanen, tsunamies, super kometen die, gelukkig in films, de aarde doorboren...
De laatste dagen van Pompei was de eerste film die ik gezien heb omtrent natuurrampen.
Hoe werkt nu een vulkaan?
Actieplan:
In de bieb of op internet kun je heel veel informatie vinden omtrent de werking van de magma in vulkanen. Zelfs filmpjes kun je downloaden.
Het lijkt me leuk om een vulkaan te maken. Er zijn verschillende manieren om een vulkaan uit te beelden Dit is er een van:
Als je 1/2 liter fles verstopt in zand, of inpakt met papier maché, kun je de mooiste vulkaan maken die je wilt. Denk er wel aan om een rand eromheen te maken, anders zal je moeten dweilen.
Als eerste doe je een beker water in de fles met een half bekertje azijn. Hierbij giet je een flinke scheut afwasmiddel. ( om te laten schuimen), ook rode ecoline verf kun je er nu bij doen. Dit geeft geen reactie, maar is puur voor de kleur.
Om de uitbarsting te krijgen moet je een lepel zuiveringszout toevoegen. Deze krijg je bij de ETOS. ( kwam ik erachter toen ik alle apotheken had afgelopen!)
Dit geeft een reactie en de magma loopt naar buiten.
Leerplandoel:
Mens en natuur: 7.21 Kinderen kunnen natuurkundige verschijnselen onderzoeken en hun zelf geformuleerde voorspellingen toetsen.
Leerresultaat:
Ik heb geleerd dat bij een uitbarsting, de magma ( het vloeibare gesteente) vanuit de aarde naar boven, dwars door de aardkost heen dringt.
Doordat de aarde er nog op drukt wordt de kracht onder de grond erg groot, daardoor vermengt zich ook gas met de vloeibare magma.
Meestal ontstaan er kleinere aandbevingen rond de vulkaan die erop duiden dat de druk te groot is.
Op een gegeven moment is de kracht zo groot dat de aarde het niet meer houdt en deze barst dan open. De magma (ook wel lava nu genoemd), de as en kleinere en grotere stenen worden met zeer grote kracht uit de aarde gespuugd. De lava loopt dan uit de vulkaan naar beneden en verbrand alles wat het tegen komt.
Enkele vulkanen zijn:
Mount Etna en Mount Vesuvius (Italië), Mount Stromboli (Sicilië), Katla (Ijsland), Mounet St. Helens (Amerika)
Ik vind natuurrampen nog steeds indrukwekkend. Toen we de proef deden, was de betrokkenheid ontzettend hoog. Toen de "magma" over de tafel kwam, gingen er 3 kinderen tegelijk keukenpapier halen. De rest bleef met grote ogen toe kijken. (zoals ik dat destijds deed...)
Je geeft me echt zin om dit ook eens uit te gaan proberen. Je ziet dat regelmatig op één of andere Amerikaanse serie maar zelf heb ik het nog nooit gezien of uitgeprobeerd. De kinderen hier thuis zouden dit geweldig vinden dus ik denk dat we dit in de herfstvakantie zeker eens zelf gaan proberen ;-)
BeantwoordenVerwijderenheel interessant, wil ik ook proberen met de kinderen. Is ook zeker bruikbaar in de klas.
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt me een leuke activiteit voor de klas. Ik ga dit deze vakantie thuis proberen. Mijn zoon vindt vulkanen fascinerend.
BeantwoordenVerwijderenIk heb een leuke DVD van "ce n'est pas sorcier" over dit thema. Als je wil breng ik hem eens mee.
Je lezers zijn enthousiast over je expressieaanbod naar kinderen toe.
BeantwoordenVerwijderenLeuke en zinvolle actie. Tip: je kan in de plaats van zuiveringszout ook bakpoeder gebruiken.
Leerwens: ik wil weten hoe een vulkaan werkt?
tip:opsplitsen in deelleerwensen. Jouw actie sluit nu niet aan bij je leerwens. Je gaat met de kinderen een nepvulkaan maken, dat is een expressieaanbod, dit is niet dadelijk een antwoord op jouw vraag.
Tip: de weg van impressie, vastzetten en expressie bewaken. Visie WO
Vb. De kinderen eerst een vulkaanuitbarsting laten waarnemen. Zie tip Isabeau. =impressie.
Dan gaan ze opzoeken in boeken hoe het werkt=vastzetten en vervolgens gaan ze een nepvulkaan maken=expressie.
Met azijn en bakpoeder=waweffect. Maar wat leren ze hier nu uit. Welke band met het echte gebeuren?Overeenkomsten, verschillen?
Wat kan je nog laten ervaren?
tip:klein flesje in een berg zand plaatsen.Hier de vloeistof in aanbrengen. De rode vloeistof loopt over de zand. Variaties in aanbrengen: geulen in de zand, kleine krater maken, verschillende manieren van uitbarsten laten onderzoeken.
Leerplandoel: gaat hier niet meer over vulkanen, maar over chemische reacties.
Welke reacties moeten ze voorspellen?
Tip:kritischer kijken naar je leerplandoel.
Leerinhouden: druk onder de aarde=goed!
Maar ga op zoek wat er nu voor zorgt dat er vulkanen ontstaan? Wat zorgt voor druk? De echte reden is nog niet leesbaar.
Samenvattend een prima actie dat de kinderen en de lezers zeker boeit, maar met werkpunten....
Neem je ze op?
Samen met de kinderen heb ik het geprobeert. Het werkt perfect. We vergeleken de vulkaan met bakpoeder en zuiveringszout. Die met bakpoeder had een mooiere uitbarsting dan die met zuiveringszout.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk ben ik nu wel benieuwt naar chemische reacties. Hier ga ik later verder op mijn eigen blog een artikel schrijven.