Ik merk dat ik nu veel bewuster mijn vakanties met de kinderen inplan. Eerst gingen we naar het zwembad en de bioscoop (wat ook heel leuk is), maar nu wil ik ze ook iets bijleren. We zijn vandaag naar Kerkrade gegaan voor een geslaagde techniek dag. Ik wil de foto's op mijn blog zetten om jullie een kijkje te laten nemen in dit ontdek- en beleefmuseum. Als eerste krijg je een film van 5 min. te zien van de Big Bang tot vandaag met alle technische uitvindingen. Je zit in een wagentje en draait 360 graden rond. Heel indrukwekkend... Daarna kun je de verschillende gangen volgen:
Ik woon en werk
Ik maak
Ik en mijn lichaam
Ik eet en drink
Ik bedenk.
"Er kan niets kapot gaan! Laat de kinderen gerust overal aan voelen." zeiden ze tegen ons.
Dit geeft je al een rustgevend gevoel...
Wat hebben we gezien, gevoeld, en geleerd?
Binnen:
werking van windmolens
waterzuivering
Hoe ontstaat vuur?
het tandwiel
De robots waar ik naar op zoek was...
Door luchtdruk een raket laten opstijgen.
magnetisme
Hoeveel water zit er in mijn lichaam.
Een ballon hoog houden door lucht
electriciteit
morse
communiceren met onze oude vertrouwde telefoons....
chemische reacties
chemie: Wat zit er in bepaalde stoffen?
Buiten:
waterkracht
geluiden
trillingen
evenwicht (Robin is twee keer zwaarder dan Casper)
echos
De afbeeldingen die ik kies voor:
het Hoofd: Welke afbeeldingen horen bij elkaar en waarom?
De handen: Wie is sneller Robin of de robot?
het hart: Casper in een reuze zeepbel.
Ik kocht daar dit mooi boek met leuke en eenvoudige proefjes over je eigen lichaam en de wereld om je heen. Dankzij je ogen, neus, oren en tong kun je kleuren, geuren, geluiden en smaken ontdekken. Zo wordt wetenschap pas echt leuk!!!
En morgen gaan we naar kasteel Alden Biesen. De leerlingen van het vijfde leerjaar van mijn stageschool gaan daar na mijn stage een dag naar toe. Ik heb hierdoor als thema de middeleeuwen gekozen.
Door daar te wandelen zullen er bij mij allemaal ideeën komen die ik in mijn twee weken kan uitwerken. Wie weet loopt daar een mooie ridder rond....
Boeiend!
BeantwoordenVerwijderenWat waren jouw concrete leerwensen?
Zorg je voor reacties op jouw blog en zorg je ook zelf voor reacties ?
Inhoudelijk geslaagd voor deze blog.
Het ziet er fijn uit. De kinderen op de foto's genieten.
BeantwoordenVerwijderenHoe heb je dit met je kinderen gedaan? Liet je ze lekker alles zelf ontdekken, of hielp je ze erbij? Hoe was de reactie van je kinderen op zoveel prikkels? Gingen ze van het ene proefje naar het volgende of bleven ze geconcentreerd met de gekozen bezig?
Ik wilde meer weten omtrent de techniek van de zelfgemaakte auto's. Hoe zit dat nu precies met zonne-energie? Hoe draaien de wielen?
BeantwoordenVerwijderenIk had dit wel opgezocht, maar wilde hier een beeld bij hebben.
Ook wilde ik nog ideeën opdoen voor mijn technokoffer.
Doordat er in Nederland geen vakantie was, was het daar heel rustig.'
We hebben de gangen een voor een doorlopen, en hebben Maayke (5) geholpen met de opdrachten. De anderen konden zelfstandig aan het werk.(9 en 11)
De opdrachten waren simpel. Door op de knop te drukken werd de handeling ook nog eens uitgelegd.
Arjan en ik vertelden verhalen die erbij hoorden. ( bijv. bij het maken van porseleine borden vertelden we dat je dit in de Sfinx in Maastricht kon zien...) Ook probeerden we het met makkelijkere woorden aan Maayke uit te leggen.
De kinderen konden zelfstandig van alles ervaren. Alleen hadden we afgesproken dat we bij het ingaan van een andere gang op elkaar zouden wachten. Anders krijg je van die doorgedraaide kinderen die aan het einde van de dag niets meer weten, daar ze zoveel hebben gezien. Ook hebben we een pauze gehouden om alles een beetje te laten bezinken.
Als iemand langer weg bleef dan gingen we samen zoeken. ( de gangen waren niet te lang), en dan bleven we daar wat langer staan.