Leerwens: Hoe werkt een vulkaan?
actieplan:
Ik heb onze kinderen al enige tijd geabonneerd op de atlas voor de jeugd, ik wist dat er ooit een exemplaar was over vulkanen, en die ben ik gaan zoeken.
Ook heb ik gebruik gemaakt van het aardrijkskundeboek voor de basisschool "geobas" voor het zesde leerjaar van Myra.
leerplandoel:
Om mijn doelen beter af te stemmen op mijn leerwens kies ik voor:
7.23 Kinderen hebben een voorstelling van de planeet waarop ze leven.
Bij deze leerwens werk ik aan mijn explorerende grondhouding.
Leerresultaat:
Hoe ontstaat een vulkaan?
De aardkost bestaat uit grote stukken, die tektonische platen heten. De platen drijven op de aardmantel en bewegen heel langzaam. Soms botsen ze op elkaar en glijdt de ene plaat onder de andere. Dan ontstaat en een soort diepe spleet (trog). Door de harde bewegingen, ontstaat er druk en komt er magma tussen de platen naar boven. Zo ontstaan er vulkanen.
Welke woorden zijn van belang:
Magma: Gloeiend heet gesmolten gesteente diep in de aarde.
kraterpijpen: Spleten in de aardkost waar de magma naar buiten komt.
krater: top van de vulkaan. Daar komt lava naar buiten. Vaak komen er ook stenen, as en giftige gassen mee. Deze stinken naar rotte eieren. Dit komt door de zwavel die in de vulkaan zit.
lava: als magma uit de vulkaan stroomt onstaat lava. Lava verbrandt alles wat het op zijn weg tegenkomt. Als lava afkoelt wordt het een hard gesteente. In lava zitten gasbelletjes. Het gas ontsnapt, net zoals de belletjes koolzuurgas in een glaasje prik.
basalt: Soms koelt lava af tot lange zeshoekige blokken steen. In Nederland gebruikt men basalt blokken om de dijken te beschermen.
Een vulkaan die slaapt, houdt in dat er soms rook uit de krater komt. maar geen uitbarsting. Dit kan altijd nog gaan gebeuren als deze weer actief wordt.
Een dode vulkaan is een vulkaan waarbij wetenschappers hebben vastgesteld dat er geen uitbarsting meer zal komen.
Ook wil ik weten waarom er mensen dichtbij vulkanen gaan wonen.
doel 1.1: Kinderen zien in dat mensen moeten zorgen voor hun dagelijks bestaan.
actieplan:
Ik heb onze kinderen al enige tijd geabonneerd op de atlas voor de jeugd, ik wist dat er ooit een exemplaar was over vulkanen, en die ben ik gaan zoeken.
Ook heb ik gebruik gemaakt van het aardrijkskundeboek voor de basisschool "geobas" voor het zesde leerjaar van Myra.
leerplandoel:
Om mijn doelen beter af te stemmen op mijn leerwens kies ik voor:
7.23 Kinderen hebben een voorstelling van de planeet waarop ze leven.
Bij deze leerwens werk ik aan mijn explorerende grondhouding.
Leerresultaat:
Hoe ontstaat een vulkaan?
De aardkost bestaat uit grote stukken, die tektonische platen heten. De platen drijven op de aardmantel en bewegen heel langzaam. Soms botsen ze op elkaar en glijdt de ene plaat onder de andere. Dan ontstaat en een soort diepe spleet (trog). Door de harde bewegingen, ontstaat er druk en komt er magma tussen de platen naar boven. Zo ontstaan er vulkanen.
Welke woorden zijn van belang:
Magma: Gloeiend heet gesmolten gesteente diep in de aarde.
kraterpijpen: Spleten in de aardkost waar de magma naar buiten komt.
krater: top van de vulkaan. Daar komt lava naar buiten. Vaak komen er ook stenen, as en giftige gassen mee. Deze stinken naar rotte eieren. Dit komt door de zwavel die in de vulkaan zit.
lava: als magma uit de vulkaan stroomt onstaat lava. Lava verbrandt alles wat het op zijn weg tegenkomt. Als lava afkoelt wordt het een hard gesteente. In lava zitten gasbelletjes. Het gas ontsnapt, net zoals de belletjes koolzuurgas in een glaasje prik.
basalt: Soms koelt lava af tot lange zeshoekige blokken steen. In Nederland gebruikt men basalt blokken om de dijken te beschermen.
Een vulkaan die slaapt, houdt in dat er soms rook uit de krater komt. maar geen uitbarsting. Dit kan altijd nog gaan gebeuren als deze weer actief wordt.
Een dode vulkaan is een vulkaan waarbij wetenschappers hebben vastgesteld dat er geen uitbarsting meer zal komen.
Ook wil ik weten waarom er mensen dichtbij vulkanen gaan wonen.
doel 1.1: Kinderen zien in dat mensen moeten zorgen voor hun dagelijks bestaan.
1.2: Kinderen zien in dat mensen arbeid verrichten om in hun levensonderhoud te voorzien.
1.4: Kinderen zijn er zich van bewust dat arbeidsomstandigheden kunnen verschillen.
1/2 miljard mensen wonen daar want lavagrond en vulkanische as prima landbouwgrond is. Deze grond is erg vruchtbaar en bevat veel voedingsstoffen voor planten. Dit risico durven arme mensen te nemen.
Harde lava wordt gebruikt om wegen te maken.
Op sommige plaatsen ontstaat daar marmer, die veel als bouwmateriaal gebruikt wordt. Ook worden er beelden van gemaakt.
Zelfs diamanten kun je in vulkanen vinden!
Vulkanen trekken veel toeristen aan, zoals Vesuvius in Italië. Toerisme betekent vaak extra inkomen voor de plaatselijke bevolking. (1.15 Kinderen ontdekken dat mensen en landen sterk afhankelijk zijn van elkaar voor hun levensonderhoud.)
Waarom houden wetenschappers vulkanen in de gaten?
( 7.22 kinderen kunnen in gebruiksvoorwerpen de toepassing herkennen van natuurkundige principes.)
Wetenschappers plaatsten een seismograaf dichtbij een krater. Hiermee kunnen ze trillingen in vulkanen meten. Met satellieten nemen ze foto's van vulkanen, zodat ze de bevolking op tijd kunnen waarschuwen voor een nieuwe uitbarsting.
1/2 miljard mensen wonen daar want lavagrond en vulkanische as prima landbouwgrond is. Deze grond is erg vruchtbaar en bevat veel voedingsstoffen voor planten. Dit risico durven arme mensen te nemen.
Harde lava wordt gebruikt om wegen te maken.
Op sommige plaatsen ontstaat daar marmer, die veel als bouwmateriaal gebruikt wordt. Ook worden er beelden van gemaakt.
Zelfs diamanten kun je in vulkanen vinden!
Vulkanen trekken veel toeristen aan, zoals Vesuvius in Italië. Toerisme betekent vaak extra inkomen voor de plaatselijke bevolking. (1.15 Kinderen ontdekken dat mensen en landen sterk afhankelijk zijn van elkaar voor hun levensonderhoud.)
Waarom houden wetenschappers vulkanen in de gaten?
( 7.22 kinderen kunnen in gebruiksvoorwerpen de toepassing herkennen van natuurkundige principes.)
Wetenschappers plaatsten een seismograaf dichtbij een krater. Hiermee kunnen ze trillingen in vulkanen meten. Met satellieten nemen ze foto's van vulkanen, zodat ze de bevolking op tijd kunnen waarschuwen voor een nieuwe uitbarsting.
Ik vind alle uitleg heel erg interessant over de vulkanen. Ik vraag me voor mezelf af hoe je zo een onderwerp boeiend voor leerlingen kan brengen want door zo gewoon uitleg te geven gaat zeker niet elke leerling mee zijn. Nu ik besef dat dat hier je doel niet is maar hoe zou jij dit in je klas aanpakken? Hoe zou je die kennis op de kinderen overbrengen ? ik ga er alvast ook mee over nadenken want ik vind het een heel boeiend onderwerp !
BeantwoordenVerwijderenBij Myra op school hebben ze smart bord met internet. Echt geweldig.
BeantwoordenVerwijderenOp youtube heb je de mooiste films over vulkanen, die zou je kunnen laten zien.
Of zelf een power point presentatie maken met de verschillende soorten vulkanen en de werking ervan. De leerlingen moeten het kunnen zien. Anders moet je zelf een collage maken en deze op het bord plakken. Je kunt gerust aan de leerlingen vragen om boeken of afbeeldingen mee te nemen. Samen kun je dan hoekenwerk doen. Bijv. een hoek met literatuur en foto's/afbeeldingen, een hoek met de werking van een vulkaan (eventueel zelf door enkele leerlingen getekend op een groot vel papier), een hoek met de bekendste vulkanen op aarde, en een hoek waar je zelf met de leerlingen een vulkaanuitbarsting hebt gemaakt.
Vaak hebben ze al beelden van vulkanen op tv gezien en van daaruit kun je verder werken. "Heeft iemand vanochtend het nieuws gezien over de vulkaanuitbarsting in ....? Nee, dan zou ik zeker vanvond om 19.00 uur eens kijken. Waar ligt..... Ik zal jullie eens meer over deze natuurverschijning vertellen..."En zo zou ik verder gaan....
Dat zijn goeie ideeën ! Zou je ook het maken van een vulkaan zoals je daarvoor op de blog deed op school in je klas doen ? Dat lijkt me ook heel erg boeiend, ze mogen echt handelen, en op het einde heb je denk ik toch het echt wauw effect. Hier vraag ik me dan weer af wanneer je dit zou doen als introductie of als afsluiter ? Waarschijnlijk als afsluiter omdat je toch eerst informatie verwerkt moet hebben rond vulkanen of zie ik dat verkeerd ?
BeantwoordenVerwijderenJa, ik zou het als afsluiter doen. Ik zou de klas in een kring rond de vulkaan laten zitten. Ik zou iedere stap die ik zou doen rustig mondeling toelichten.
BeantwoordenVerwijderenIk ben bang dat als de leerlingen het zelf zouden doen, het een grote fiasco zou worden. Ze zouden dan veel te snel handelen waardoor de proef niet het gewenst effect zou hebben.
Ik weet van mezelf dat ik heel boeiend kan vertellen dat er bijv. een explosie zou komen terwijl er niets zal gebeuren.
Lekker de kinderen in spanning laten.
Ik zou de proef op een blaadje zetten zodat ze dit thuis kunnen proberen.
Door de vragen van Mary, merk ik dat ik in de derde roos ben terecht gekomen.
BeantwoordenVerwijderenVerwarde weergave.
BeantwoordenVerwijderenWel een boeiende dialoog tussen jullie!
Elise, jouw leerplandoelen sluiten niet aan bij je leeresultaat. Hier gaat het over kennis en weetjes, dat is iets anders dan ervaren dat...
Tip: kleuters doen de proef zelf om een vulkaan te laten uitbarsten als verwerking op de verworven kennis. Dus ik denk dat deze kinderen dit ook wel kunnen.
Je proef aanpassen zodat zoveel mogelijk leervragen aan bod komen.
Vb. Gassen duwen de magma doorheen de kraterpijp naar boven.
Geziene leerinhouden van WO,leertermen en leerbegrippen opnemen in je leerersultaat zodat je de koppeling maakt theorie en praktijk.Dit doe je soms al, maar mag je meer doen.