zaterdag 20 februari 2010
mijn situatie
Mijn naam is Elise Aerts en heb vorig jaar het instroom jaar gevolgd. We hebben afgelopen jaar wat tegenslagen gehad waardoor ik twijfelde of ik deze, toch veeleisende, opleiding zou afmaken.
Mijn zus en haar man zijn afgelopen jaar gestorven en we hebben de voogdij van hun twee meisjes (10 en 6) gekregen. Zelf hebben we 3 kinderen en nu is het nogal een gezellige, drukke situatie geworden.
Daar ik altijd met kinderen gewerkt heb als onthaalmoeder, was ik gewend om meerdere kinderen in huis te hebben. Dat de meisjes bij ons kwamen wonen was daarom vanzelfsprekend. Het was meer de administratieve, juridische rompslomp eromheen.
We zijn nu 8 maanden verder en er begint een bepaalde rust in huis te komen.
Doordat Myra en Robin alletwee 10 zijn en in de 5e klas zitten ( wel van verschillende scholen), help ik altijd graag mee met hun huiswerk. Ik merk hierdoor dat ik toch een bepaalde voorsprong heb op mijn medestudenten.
Robin zit in Eben-Emael op de Franstalige school en hun aardrijkskunde en geschiedenis is vooral op Belgiƫ gericht ( topographie en Koningshuis). Myra daarentegen zit in Maastricht op school, en zij behandelen de Nederlandse provincies en het Koningshuis.
Ook de Europese hoofdsteden zijn aan bod gekomen.
Als Myra een toets krijgt dan maken we eerst een samenvatting zodat ze het beter kan onthouden.
Wat hebben we al samengevat dit jaar?
Geschiedenis:
- Op ontdekkingsreis ( 1400-1500): Columbus, Vasco da Gama, Willem Barentsz, Cortes, de aztekens en hun Goden...
- De renaissance (1550): betekenis, humanisme, de geleerde Erasmus ( lof der zotheid), verschil tussen renaissance en de tijd van monniken en ridders, Leonardo da Vinci (Mona Lisa), Jan van Eijck en zijn olieverf techniek, Michelangelo (Davidsbeeld)...
- De hervormers: Luther, protestantisme, Calvijn, Spaanse koning Filips II, Willem van Oranje, beeldenstorm, 80-jarige oorlog, de Geuzen...
- De gouden eeuw: VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie, handel, beroemde schilders ( Rembrandt van Rijn-de Nachtwacht, Vermeer, Frans Hals), belangrijke ontdekkingen ( van Leeuwenbroek-microscoop, Leeghwater-windmolen, Corneliszoon- zaagmolen, Huygens-telescoop_
Aardrijkskunde:
de provincies van Belgiƫ en Nederland, de Europese hoofdsteden, de Europese Unie, het Middellandse Zeeklimaat.
Biologie:
het spijsverteringskanaal, het blad ( huidmondjes, bladgroenkorrels, voedingstoffen), warm- en koudbloedige dieren, ademhalen.
Robin heeft een spreekbeurt over Hasselt gehouden, en Myra is nu bezig met haar spreekbeurt over de slingeraap.
Zelf heb ik vorig jaar een les gegeven over de Europese uilen. Mijn moeder heeft een 20-tal ransuiltjes in haar boom, en samen met de leerlingen hebben we braakballen ontleed.
Dus ik heb genoeg stof om kinderen aan te bieden, alleen wat ik moeilijk vind, dat is om het leerplan eraan te koppelen, en een goede lesvoorbereding te maken.
Daar ik al 7 jaar vrijblijvend, Nederlandse les op de Franstalige school geef, heb ik altijd instinctief gewerkt, en nu moet ik verwoorden waarom ik bepaalde dingen doe, en dat vind ik soms moeilijk.
De uren die ik daar les geef, worden in de toekomst vergoed. De staat wil Nederlandse lessen vanaf de kleuterklas geven, en ze hebben geen leraren. Daarom ben ik met deze avondopleiding begonnen.
Elise
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten